Blizna po operacji – wszystko co musisz wiedzieć?

Jeśli miałaś operację (cesarskie cięcie, wycięcie wyrostka robaczkowego itd.) albo uraz związany z przerwaniem ciągłości tkanek to na pewno w którymś momencie przyszło Ci na myśl słowo „blizna”.

Do wytworzenia się blizny po operacji dochodzi w momencie uszkodzenia głębszych warstw skóry. Zewnętrzne jej warstwy goją się bez powstania blizny.

Czym w zasadzie jest blizna?

Proces gojenia się rany rozpoczyna się od razu po jej powstaniu. W jego trakcie dochodzi do szeregu czynności mających na celu:

• wytworzenie czopa pierwotnego (hamuje krwawienie),
  • oczyszczenia rany (usunięcia bakterii oraz uszkodzonej tkanki), a następnie
  • wytworzenia się blizny umożliwionego przez napływ fibroblastów tworzących kolagen.

Początkowo włókna kolagenowe są ułożone przypadkowo, a w późniejszym czasie w sposób uporządkowany. Uszkodzona skóra jest zastąpiona przez bliznę, która zbudowana jest z tkanki łącznej włóknistej.

Przez okres 12 miesięcy mamy do czynienia z blizną, która nie jest jeszcze w pełni uformowana. Oznacza to, że jest w ciągłej, dynamicznej przebudowie. Jest to czas, w którym należy o nią dbać dla uzyskania zarówno zadowalających efektów wizualnych, jak i osiągnięcia jej elastyczności i zmniejszenia wystąpienia możliwych powikłań takich jak zrosty.

Na co zwrócić uwagę przed operacją?

Zanim się jej poddasz najlepiej odwiedź fizjoterapeutę.

Na wizycie nauczysz się:

1. Jak przyjmować prawidłową postawę? Dlaczego to jest ważne?
    Blizna powinna się goić w jak najlepszych warunkach. Podczas bólu każdy człowiek intuicyjnie przyjmuje pozycje przeciwbólowe. W przypadku operacji w obrębie jamy brzusznej są to pozycje embrionalne, zgięciowe. W bardzo uproszczony sposób: spędzając 3-6 tygodni w pozycji zgięciowej (po to żeby nie bolało) będziemy doprowadzali do skrócenia przedniej taśmy mięśniowej (która u większości osób i tak jest już skrócona).
    Dodatkowo blizna gojąc się w takich warunkach może później uniemożliwić przyjęcie prawidłowej postawy, ponieważ będzie „ciągnąć”.
  2. Jak prawidłowo oddychać? Dlaczego tyle się mówi o prawidłowym oddechu? Co on nam daje?
    W dużym skrócie, ponieważ jest to temat na osobny post: Prawidłowy oddech jest dla naszych narządów niczym cudowny masaż. Najważniejszym mięśniem oddechowym jest przepona. Jej prawidłowa praca wpływa na ruch narządów wewnętrznych. Prawidłowa ruchomość narządów sprawia, że są one prawidłowo ukrwione i odżywione = prawidłowo funkcjonują.
    Jeżeli podczas gojenia się rany będziemy dbali o prawidłowy oddech to zostanie zachowany fizjologicznym ruchu narządów wewnętrznych, czyli zmniejszy się ryzyko powstawania sklejeń tkanek (zrostów).
  3. Jakie ćwiczenia wykonywać w pierwszych dobach po operacji?
  4. Jak bezpiecznie wstawać po operacji?
  5. W jaki sposób kaszleć, aby jak najmniej bolało?
  6. Jak dbać o bliznę po operacji?
  7. W jaki sposób prawidłowo korzystać z toalety?

Tak, jest na to sposób, nie tylko dla osób po operacjach. Owszem, możesz to robić źle.

Co zrobić z powstałą już blizną po operacji?

Blizna goi się około 5 – 7 tygodni. Po tym czasie warto wybrać się na wizytę do fizjoterapeuty, który obejrzy bliznę, sprawdzi jej ruchomość i odpowiednio będzie z nią pracował. Bardzo ważne jest osiągnięcie pełnej elastyczności blizny, ponieważ często podczas procesu tworzenia się jej dochodzi do zrostów (niefizjologicznego sklejenia się tkanek). Mogą one prowadzić do wielu powikłań np. niepłodności (po operacji wycięcia wyrostka robaczkowego, cesarskim cięciu), dolegliwości układu pokarmowego (bólu, zaprać, wzdęć), bolesnego miesiączkowania, bolesnego współżycia (po nacięciu/pęknięciu krocza), dolegliwości układu moczowego i in.

Dlatego każdą bliznę należy zmobilizować!

Karolina „FizjoWoman”