Bolesny okres – co jest powodem i jak sobie z nim poradzić?

Bóle miesiączkowe fachowo określa się mianem dysmenorrhea. Szacuje się, że bolesny okres dotyczy ponad połowy kobiet! Niestety problem ten z roku na rok nie znika, a wręcz mam wrażenie, że cierpiących przybywa.

Niektóre źródła podają, że szczyt bolesności występuje między 19 a 23 rokiem życia. Niestety do mojego gabinetu najczęściej trafiają kobiety w okolicach 30-stki, które uskarżają się, że miesiączki stają się coraz bardziej uciążliwe.

Bolesne miesiączki – jakie są rodzaje i czym się charakteryzują?

Bolesne miesiączki możemy podzielić na pierwotne i wtórne.

1. Pierwotne bolesne miesiączki, czyli takie w których ból może występować już od pierwszej menstruacji. Choć przyczyna nie jest do końca poznana, to dotychczasowe badania pokazują, że ból spowodowany jest przez nadmiar prostaglandyn. Fizjologicznie odpowiadają one za skurcze mięśni gładkich (np. macicy). W tym przypadku organizm produkuje ich zbyt wiele, co w konsekwencji zwiększa siłę skurczu macicy, jednocześnie zwiększając odczucia bólowe. Inną przyczyną może być uszkodzenie stawów krzyżowo-biodrowych.
    • występuje u młodych kobiet, najczęściej rozpoczyna się w przeciągu roku bądź dwóch lat od pierwszej miesiączki (w momencie pojawienia się regularnych cykli)
    • ból o charakterze skurczowym
    • bóle podbrzusza z możliwym promieniowaniem do okolicy krzyżowej lub górnej części ud
    • najsilniejszy ból występuje przez pierwsze 2-3 dni miesiączki
    • ból może pojawić się na 2 dni przed miesiączką
    • mogą towarzyszyć takie objawy jak: wymioty, nudności, biegunki (np. poprzedzone zaparciami), omdlenia
  2. Wtórne bolesne miesiączki są spowodowane przez stan chorobowy bądź zmiany fizyczne, czyli najogólniej mówiąc patologię narządu rodnego. Może ona dotyczyć samej macicy, jej szyjki bądź miednicy. W tym przypadku ból pojawił się/nasilił z czasem. Najczęściej wywołane są przez nieprawidłowości anatomiczne, zmiany hormonalne lub takie choroby jak: endometrioza, mięśniaki macicy, polipy, stany zapalne miednicy mniejszej, rak trzonu macicy.
    • najczęściej ból pojawia się po 3 latach od pierwszej miesiączki
    • w związku z występowaniem patologii mogą występować takie objawy jak: bolesne współżycie, bóle owulacyjne, krwawienia niezwiązane z cyklem (pamiętaj, że każde krwawienie międzymiesiączkowe należy skonsultować z ginekologiem‼)
    • mogą także występować nieregularne miesiączki

Możemy też wyróżnić bolesne miesiączki zastoinowe oraz kurczowe.

1. Zastoinowe charakteryzują się ciemnoczerwoną krwią, w której często znajdują się skrzepy. Ból jest odczuwany jako głęboki, a samo krwawienie trwa powyżej 5 dni. Głównym problemem w tym rodzaju jest zaburzenie ruchomości oraz „życia” w organizmie. Ciągłe napięcie, brak swobody ruchu miednicy, ale też całego ciała.
  2. Kurczowe różnią się od zastoinowych tym, że trwają krócej, bo około 3-5 dni. Charakteryzują się żywo-czerwonym kolorem krwi i bardzo często występują u kobiet, które mają nadmiernie pobudzony układ współczulny (dużo stresu, wyczerpujący wysiłek fizyczny itd.).

Co jest prawdziwym problemem bolesnego okresu?

Problem bolesnych miesiączek jest nagminnie ignorowany. Kobiety zgłaszające się z nim do specjalistów najczęściej słyszą takie oto zdania:

😡 „Taka Pani uroda.”
😡 „Jak urodzi Pani dziecko, to Pani przejdzie.”
😡 „Okres musi boleć.”
😡 „Proszę brać więcej leków.”

Nie zgadzam się, żeby miesiączki były traktowane w taki sposób. Jasne, miesiączka jest fizjologią, ale normą nie jest ból, który zmusza do łykania tony tabletek, czy rezygnowania z życia towarzyskiego na kilka dni.

Jako pomoc w likwidowaniu/zmniejszaniu bólu świetnie sprawdza się fizjoterapia.

Ale po kolei…

Bolesny okres – z czego może wynikać ten problem?

Zaburzenia ruchomości w obrębie macicy. Jak powtarzam prawie w każdym artykule – nasze narządy do szczęścia potrzebują ruchu. A jeszcze lepiej swobodnego ruchu. Co może zaburzać ruchomość? Nieprawidłowa postawa, brak ruchu, silnie napięte ciało, nieprawidłowy oddech, zrosty pooperacyjne lub spowodowane chorobami (np. endometriozą), zaburzona ruchomość więzadeł w okolicy macicy, np. sztywna szyjka macicy.

O każdej z tych sytuacji zawsze warto myśleć. Poniżej możesz zobaczyć jakie są najczęstsze przyczyny bolesnego okresu:

1. Brak ruchu: Kobiety, które zgłaszają się do mnie z problemem bolesnego miesiączkowania w większości deklarują, że nie podejmują żadnej aktywności fizycznej. Czasami jednak naprawdę wystarczy stretching czy joga żeby poczuć się lepiej. Pamiętajcie, że do miednicy przyczepia się 35 mięśni. Jeśli któryś z nich nie funkcjonuje prawidłowo, to będzie zaburzał pracę innych. Będzie zaburzał pracę miednicy. Dlatego naprawdę warto wpleść w swój tygodniowy plan kilka sesji stretchingu.
  2. Nieprawidłowa postawa ciała: pamiętasz co się dzieje gdy się garbisz? Jak narządy są spychane w dół a dodatkowo tworzą wspólny kokon? Przyjmij wyprostowaną postawę. Daj narządom przestrzeń, swobodę. A Twoja macica z pewnością Tobie za to podziękuję – zmniejszając ból podczas miesiączki.
  3. Nieprawidłowy oddech: wiąże się często z nieprawidłową postawą. Pozycja zgarbiona sprzyja zmniejszeniu ruchomości przepony, ponieważ nie może ona działać w pełnym zakresie. Co za tym idzie narządy nie są wprowadzane w odpowiedni dla siebie ruch. Prawidłowa praca przepony sprzyja drenowaniu organizmu. Czyli po prostu poprawia jego krążenie, pomaga się szybciej pozbyć niepotrzebnych, szkodliwych składników przemiany materii – w tym tych spowodowanych stanem zapalnym. Praca z przeponą jest więc niesamowicie istotna! W endometriozie także.
  4. Zrosty zarówno spowodowane np. cesarskim cięciem, laparoskopią czy endometriozą będą powodowały ograniczenie ruchomości. Każda blizna jest do mobilizacji u fizjoterapeuty. Warto o tym myśleć zanim traficie na stół operacyjny. Sztywna blizna może dawać wam silne dolegliwości bólowe, dodatkowo brak ruchu w jej okolicy daje często informację, że w środku też jest problem! Uruchom bliznę, uruchom narządy wewnętrzne, całą okolicę, która była poddana zabiegowi.
  5. Nadmiernie pobudzony układ współczulny. Myślę, że doskonale już wiecie co wpływa na jego pobudzenie. Oczywiście jest to przewlekły stres, brak snu, intensywny wysiłek fizyczny, operacje. Nasze ciało czuje, że musi walczyć. Jest w pełnej gotowości, ciągle napięte. Silnie ukrwione są nasze mięśnie (gotowe żeby spuścić komuś łomot, albo żeby wiać), ale narządy jamy brzusznej i miednicy mniejszej już nie.
  6. Brak poprawnego ukrwienia w okolicy macicy może skutkować problemami z zajściem w ciążę, nieregularnymi miesiączkami, problemem z prawidłowym rozrostem endometrium i oczywiście bólem menstruacyjnym.
  7. Częste infekcje pęcherza. Infekcje powodują stany zapalne, a one zrosty. Pęcherz i macica to niesamowicie bliscy kumple. Bardzo często jeśli jedno z nich cierpi to drugiemu się te emocje udzielają. Zaburzenia ruchomości w wyniku stanów zapalnych np. miedzy pęcherzem a macicą także będą sprzyjały bólom. Jeśli masz częste infekcje moczowe/intymne to poinformuj o tym swojego fizjoterapeutę uroginekologicznego!
  8. Problemy trawienne. Co ma jelito do macicy? A no sąsiedztwo. Jelita od góry stykają się z macicą, ale także znajdują się za nią (od tyłu jest odbytnica). Może miewasz częste zaparcia albo biegunki? Nieszczęśliwe jelita (może przez słabą dietę?) będą wpływały na macicę mogąc także ograniczać jej ruchomość.
  9. Tkanka tłuszczowa. Zarówno jej zbyt mała, jak i zbyt duża ilość będzie powodowała problemy. Ciało kobiety potrzebuje tłuszczu do prawidłowej pracy. Większość hormonów potrzebuje tłuszczu żeby funkcjonować. Bardzo często dochodzi do zaburzeń miesiączkowania w przypadku kobiet, które mają zbyt małą ilość tłuszczu w organizmie, anoreksje. W przypadku nadmiaru tkanki tłuszczowej musimy mieć na uwadze to, że może nam ona zaburzać gospodarkę hormonalną.
  10. Oczywiście same zaburzenia gospodarki hormonalnej też robią spory bałagan. Często już w samej regularności miesiączek. Nierównowaga hormonalna np. pomiędzy estrogenem a progesteronem będzie wpływała na nadmierną produkcję prostaglandyn. A to jak wiemy z początku artykułu, wpływa na zwiększenie kurczliwości mięśni gładkich.
  11. Nadmiernie napięte mięśnie w całym ciele. Nie tylko nadmiernie napięty brzuch, ale grzbiet, pośladki, uda, mięśnie dna miednicy – całe ciało. W żadnym wypadku nadmiernie napięte ciało nie jest normą i warto poszukać przyczyny tego napięcia. Przewlekłe napięcie będzie cały czas dawało informację do układu nerwowego, że coś jest nie halo. On będzie chciał pomóc i wprowadzi kolejne napięcie i tak w kółko i w kółko. Odbije się to oczywiście także na macicy. Nadmierne napięcie = zaburzenia ukrwienia.
  12. Oczywiście wpływ ma także słaba dieta. Jedząc ciągle słodycze, chipsy, pizze, Fast foody:
    • Twój organizm nie jest odżywiony prawidłowo,
    • Są to produkty, które wpływają na pojawienie się stanu zapalnego w ciele.
    • A już chyba wiemy co to oznacza, prawda?
  13. Urazy kości krzyżowej/guzicznej(ogonowej)/skręcenia stawu skokowego/ zablokowania stawów krzyżowo-biodrowych. Każdy uraz wpływa na pojawienie się obronnego napięcia tkanek. W przypadku okolicy kości krzyżowej napięcie będzie powodowało zaburzenie unerwienia macicy. W przypadku skręcenia stawu skokowego cała kończyna się obronnie napina wprowadzając talerz biodrowy w minimalne tyłopochylenie (pozorne skrócenie nogi dla jej ochrony przed bólem). To prowadzi do asymetrii w okolicy miednicy.
  14. Asymetrie miednicy. Macica jest podwieszona do miednicy za pomocą więzadeł. Każda asymetria miednicy będzie wpływała na asymetryczne ułożenie macicy. Asymetryczne ułożenie macicy może wpływać na zaburzeni ukrwienia, unerwienia, odżywienia macicy, co w konsekwencji doprowadza do zaburzenia funkcji i bólu.

Bolesny okres – jak sobie z nim poradzić za pomocą fizjoterapii?

Zmniejszanie/likwidowanie bólu miesiączkowego za pomocą fizjoterapii polega na:

• przywróceniu ruchomości miednicy, macicy, narządów jamy brzusznej,
  • przywróceniu i nauce prawidłowego, swobodnego oddechu,
  • usprawnieniu krążenia w organizmie,
  • pracy nad prawidłową postawą,
  • zlikwidowaniu nadmiernego napięcia, czyli znormalizowaniu napięcia całego ciała,
  • wyciszeniu układu współczulnego,
  • mobilizacji blizn,
  • dobraniu aktywności fizycznej i dzięki niej także uruchomieniu miednicy (jak pisałam super jest stretching oraz joga).

Co warto zrobić przed wizytą u fizjoterapeuty w sprawie bolesnych miesiączek?

Przed wizytą zastanów się nad odpowiedzią na poniższe pytania:

• Czy masz regularne cykle? Ile średnio trwa cykl?
  • Jak długo krwawisz?
  • Jaki kolor ma Twoja krew miesiączkowa? Żywoczerwony, ciemnoczerwony, brunatny, czarny?
  • Czy pojawiają się we krwi skrzepy?
  • Jak długo utrzymują się dolegliwości bólowe? Pojawiają się przed miesiączką?
  • Gdzie Cię boli? Czy to ból głęboki? Czy obejmuje podbrzusze, odcinek krzyżowy, uda, wargi sromowe?
  • Czy miesiączce towarzyszą problemy z pęcherzem, wypróżnianiem? Masz biegunki, zaparcia, wzdęcia?

Na wizycie pytań padnie znacznie więcej, ale z tymi kobiety mają największy problem.

Pytanie za 💯 punktów: Kto dotrwał do końca? 🙃

Karolina „FizjoWoman”

Jeśli zmagasz się z problemem bolesnych miesiączek to zapraszam na wizytę. Na co dzień przyjmuję pacjentki w Poznaniu. Na wizytę możesz umówić się klikając w ten link – UMÓW SIĘ NA WIZYTĘ