Endometrioza – co to jest?

Czym dokładnie jest endometrioza?

Endometrioza to choroba, w której błona śluzowa macicy (nasze endometrium) znajduje się poza jej jamą i zagnieżdża się na ścianach narządów, czyli tam gdzie nie powinno jej być. Brzmi niewinnie? Wcale tak nie jest! Już tłumaczę dlaczego.

W chorobie tej poza jamą macicy znajduje się czynne endometrium, a jak już doskonale wiemy, oznacza to, że jest ono podatne na hormony. Podczas każdego cyklu menstruacyjnego, pod ich wpływem, zachodzą więc zmiany nie tylko w błonie śluzowej znajdującej się w macicy, ale także w ogniskach endometrialnych rozsianych na innych częściach ciała.

Gdzie najczęściej występuje endometrioza?

Ogniska endometrialne najczęściej pojawiają się na:

• otrzewnej miednicy mniejszej,
  • jajnikach,
  • więzadłach krzyżowo-macicznych,
  • pęcherzu moczowym,
  • może także pojawić się na odległych narządach np. płucach.

Dlaczego endometrioza boli?

Wracając do zmian hormonalnych : najpierw endometrium narasta, zwiększa swoją grubość, a później dochodzi do jego złuszczenia i krwawienia. O ile comiesięczne krwawienie z jamy macicy jest fizjologiczne i nie stanowi zagrożenia dla naszego organizmu (ponieważ krew wydalana jest przez pochwę), o tyle krwawienie z innych części ciała nie jest fizjologiczne. Krew i złuszczające się endometrium nie mają drogi ujścia z organizmu. Krwawienie powoduje podrażnienie oraz miejscowy stan zapalny narządów (ból), w konsekwencji dochodzi do zrostów, które z czasem włóknieją i ostatecznie bliznowacieją. Jeżeli nadal znajdą się śmiałkowie uważający, że endometrioza jest niewinną chorobą, to kontynuuję.

Podczas cyklu zmienia się również sama macica. Po krwawieniu, pod wpływem estrogenu, dochodzi do powiększenia się macicy. Początkowo jej kurczliwość jest słaba, choć skurcze pojawiają się często. Po owulacji skurcze są silniejsze, jednak występują rzadziej. Natomiast podczas miesiączki wzrasta zarówno częstość jak i siła skurczów, ponieważ macica w ten sposób ułatwia sobie zadanie, jakim jest oczyszczenie się.

Czym skutkuje endometrioza?

W przypadku powstałych zrostów np. pomiędzy pęcherzem moczowym a macicą, albo macicą a odbytnicą, dochodzi do zaburzenia ruchomości poszczególnych narządów. Każdy narząd ma swój tor ruchu i lubi, gdy nic mu w tym nie przeszkadza. Co więc w przypadku gdy jednak coś mu przeszkadza? Może dojść do szeregu zaburzeń. Brak prawidłowego, naturalnego ruchu narządu będzie powodował zmniejszenie jego ukrwienia oraz odżywienia. To w konsekwencji będzie wpływało na zaburzenie funkcji tego narządu/ów i prowadziło do bólu.

Jak się objawia endometrioza?

Kobiety z endometriozą najczęściej doświadczają takich dolegliwości jak:

• Bolesne miesiączki
  • Bolesne współżycie
  • Zaburzenia płodności

W zależności od miejsca występowania ognisk endometrialnych mogą pojawić się dodatkowe dolegliwości. W przypadku zmian i zrostów w okolicy:

• macicy – bolesne miesiączki mogące się przedłużać, z brunatną krwią i wieloma skrzepami (zbyt wolne oczyszczanie się macicy – zrosty mogą hamować naturalne skurcze macicy)
  • pęcherza moczowego – np. częste parcie na mocz, ból podczas siusiania, krwiomocz
  • odbytnicy – zaparcia albo biegunki, wzdęcia, ból podczas robienia kupy, hemoroidy
  • jajników i jajowodów – niepłodność, bolesne owulacje
  • przegrody pochwowo-odbytniczej – bolesne współżycie

Wiele zrostów w jamie brzusznej i miednicy mniejszej może sprzyjać powstawaniu obrzęków kończyn dolnych oraz pojawianiu się „pajączków” na kończynach dolnych. Powyższe dolegliwości mogą się szczególnie nasilać podczas miesiączki.

Jak widać temat jest obszerny, a choroba może być naprawdę ciężka i dokuczliwa. Co więcej nieznana jest jeszcze jej dokładna przyczyna, choć teorii jest kilka. Niestety dopóki nie zostanie poznane źródło problemu, to nie będziemy wiedzieli jak tej paskudy się pozbyć. Aktualnie większość metod leczenia ma na celu zmniejszenie bólu i poprawę komfortu życia

Jednym ze sposobów walki z dolegliwościami spowodowanymi endometriozą jest fizjoterapia. Ma ona na celu uelastycznienie zrostów, zmniejszenie ryzyka powstawania nowych „sklejeń”,  przywrócenie ruchomości narządów, poprawę ukrwienia. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule „nazwa”.